جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی با کاهش قند در نوشیدنی های شیرین

 7 ژانویه 2016- تحقیقات جدید نشان می دهد که کاهش 40 درصدی قند از نوشابه ها در طی پنج سال می تواند از بروز 1.5میلیون مورد چاقی و ابتلا سیصد هزار نفر به دیابت نوع 2 در انگلستان جلوگیری کند. گزارش این تحقیق که توسط محققان دانشگاه کوئین مری لندن انجام شد، در مجله Lancet Diabetes and Endocrinologyمنتشر گردید.

در این تحقیق که به رهبری پروفسور گراهام مک گرگور انجام گردید، میزان مصرف نوشیدنیهای قندی(SSB)  در انگلستان و سهم این نوشیدنی ها در میزان دریافت شکر و انرژی محاسبه گردید.

محققان دریافتند که کاهش مقدار قند در نوشابه های قندی به میزان  40 درصد در طی پنج سال می تواند به طور متوسط سبب ​​1.2 کیلوگرم کاهش وزن بدن شود.این مقدار کاهش قند می تواند از ابتلا 274،000 تا 309،000 نفر به دیابت نوع 2 مرتبط با چاقی در طول 20 سال بعدی جلوگیری کند. در نتیجه گیری این گزارش اعلام شد علاوه بر ارقام فوق، کاهش این مقدار قند در طول 5 سال، از اضافه وزن 500 هزار فرد بزرگسال دیگر و چاقی حدود یک میلیون فرد دیگر جلوگیری می شود.

آلیسون تدستون، متخصص ارشد تغذیه در سازمان بهداشت عمومی انگلستان، از این گزارش استقبال کرده و می گوید: نوشیدنی های شیرین، بزرگترین منبع قندی در رژیم غذایی افراد جوان می باشند ما معتقدیم برنامه ای برای کاهش مقدار شکر از شیرین ترین نوشیدنیها - در کنار اقدامات دیگر مانند کنترل بر تبلیغات و بازاریابی این محصولات - به کاهش قابل توجه مقدار کالری مصرفی منجر خواهد شد.

در گزارش نویسندگان اضافه شده است بعید بنظر می رسد که کاهش تدریجی مقدار قند در نوشیدنی های شیرین بر روی عادات خرید مردم تاثیر گذارد، اما از آنجائیکه تشویق مردم به کاهش نوشیدن نوشیدنی های شیرین با توجه به قدرت تبلیغاتی این صنعت کاری دشوار است، رویکرد کاهش تدریجی قند از این  نوشیدنی ها می تواند بهترین راه مقابله با بحران چاقی و دیابت مرتبط با چاقی باشد.

نویسندگان می گویند: راهکار پیشنهادی ما یک راه ابتکاری و عملی را برای کاهش تدریجی انرژی دریافتی از نوشیدنیهای قندی ارائه می کند که با ترکیب با استراتژی های دیگر، از جمله مالیات بر نوشیدنی شیرین قندی ، یک اثر قوی تر را برجا خواهد گذاشت.

مترجم: امیدواریم این تحقیق توجه سیاست گذاران بهداشتی ایران را به مصرف بالای نوشابه های قندی در کشور ما جلب کند.

منبع:


http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/reducing-sugar-in-sweetened-drinks-could-prevent-type-2-diabetes-and-obesity,-study-reports-97627527.html